Als ik het niet kan, kun jij het ook

Het is niet altijd even makkelijk om een stukje te schrijven over een bakboek. Althans, ik heb daar moeite mee. Tijdens het lezen word ik vaak beslopen door bakbeestjes. Die gaan kriebelen op mijn huid, net zolang tot ik opsta, naar de keuken loop en mijn mixer beet pak.
Zo ook bij het bakboekdebuut van Sara Kroos ‘Als ik het niet kan, kun jij het ook”. Want ze geeft je een reden om te bakken, al probeer je het nog zo hard te bestrijden met maaltijdrepen en linksomgedraaidesuperfoodsmoothies.

Het boek

Sara Kroos vertelt in dit boek, over haar strijd tegen de kilo’s, over de reacties van anderen en waarom je beter in een dorp kan wonen dan in de grote stad. Elk recept wordt voorafgegaan door een verhaaltje, waarom juist dit gebak bij die situatie past. Samen met gedurfde foto’s waarbij Sara ineens een heel gewoon mens blijkt te zijn.
Bijgestaan door deze situaties, die voor iedereen herkenbaar zijn, staat het boek vol met makkelijk te maken recepten. Geen nachtenlange zoektochten tot in de engste hoekjes van internet naar dat ene ingrediënt dat uiteindelijk per lama naar Nederland moet komen. Gewoon op het fietsje naar de supermarkt en je hebt alles in huis om aan de slag te gaan.
Om je vooraf te waarschuwen heeft elk recept zijn eigen aantal dikmakertjes. 1,2 of 3, net hoe ‘modderfokkerig’ het gebak is. Daaraan kun je zien hoeveel schuldgevoel je moet wegstoppen.
De recepten komen overigens uit handen van Francis van Arkel, samen met Sara heeft zij de recepten bedacht voor liefdesverdriet, vervelende visite en roddelen tot de taart op is. Wel allemaal aan de keukentafel met vrienden, als je die niet hebt, koop je er maar eentje (idem voor de keukentafel). Want zonder keukentafel en vrienden komt dit boek niet tot zijn recht.

Conclusie

3 red velvet cakejes verder ben ik overtuigd, dit boek is een must-have. “Als ik het niet kan, kun jij het ook” is een eerlijk boek, waarbij er geen hoge verwachtingen aan je bakkunsten wordt gesteld, wel aan je solidariteit in de strijd tegen de zelf-acceptatie. Tussendoor lees je komische, smakelijke en verdrietige gebeurtenissen die in elk leven langskomen en je snapt waarom er gebakken moet worden. Want liefdesverdriet zonder een chocolade-kaneelmousse taartje is misschien net zo stom als mèt, samen met een keukentafel en een bakkende, luisterende vriend(in) helpt het wel.