Het Koekboek

We hebben boeken over taarten en cupcakes. Zelfs over cakepops staan er nu boeken op de plank in de boekhandel. Koekjes kwamen wel langs in die boeken, maar als extraatje, niet als hoofdonderwerp.

En toen was daar Mariëlle de Vroome van De Koekenbakkers, een koekaddict in mixer en beslagkom. Zij zag het gat in de bakliteratuur en vond de oplossing binnen haar eigen inspiratie. Na maanden hard werken, schrijven, proeven, maken en nog harder werken mag nu ook de rest van de wereld een kijkje nemen in de ideeën van Mariëlle. Het Koekboek is geboren.

Het boek

Het Koekboek is een 2cm dik boek met een zachte kaft, 25,5 bij 19,5 cm groot. Op de cover staat een taart met vrolijke bloemenkoekjes, omlijst met weer andere koekjes en kruimels die je weg wilt vegen. De kaft heeft een omslag die je tussen je pagina’s kan leggen als je het boek even weg wilt leggen, erg handig.

De kartonnen kaft is stootgevoelig, heel zuinig met het boek doen - als je dat al niet deed met je taartboeken - is een must. Het boek blijft alleen open liggen bij het buigen van de kaft, maar dan wel gelijk goed. Doordat de kaft hetzelfde formaat heeft als de pagina’s is het boek ook makkelijk rechtop te zetten zonder dat de pagina’s weer dichtvallen.

De inhoud

Als we het boek open doen komen we een getekende koekenbakster tegen, zij dwaalt in het hele boek rond, proevend en serverend. Dat illustreert het speelse van het boek, geen saaie lappen tekst of droge kost. Koekjes maken moet leuk zijn. De inhoudsopgave is aangegeven met kleuren en bladzijdenummers, deze kleuren corresponderen met de gekleurde bladzijdes van de hoofdstukken. Na de tips, trucs en recepten volgen 10 hoofdstukken met voorbeelden. Dat zijn 130 pagina’s vol koekplezier. Voor elk seizoen, elke feestdag of voor elke ‘zomaar’ is er een koekjes te vinden. Mariëlle werkt hierbij met royal icing. Ze beperkt dat niet alleen tot koekjes, je leert ook dropflowers of andere bloemetjes te spuiten.

Makkelijk of moeilijk?

Bij de voorbeelden staat aangegeven welke spuitmondjes je gebruikt en in welke volgorde je werkt. Stap voor stap foto’s zijn toegevoegd als het een (bewerkelijk) ontwerp is met veel lagen. Die foto’s zijn wat aan de kleine kant, de details zijn daarop moeilijk te zien. Denk overigens niet alleen aan platte koekjes. Een koekhuisje of complete kerststal behoort ook tot de mogelijkheden.
Je hebt weinig materialen nodig om de ontwerpen uit te voeren, een spuitzak en spuitmondjes + adapter en je kan aan de slag. Je kan zelfs een rol biscuit van de supermarkt op deze manier decoreren, al zou ik toch zeker een recept uit het boek proberen te maken. Wil je meerdere vormen maken, dan heb je wel een aantal koekuitstekers nodig en ervaring leert dat het verzamelen daarvan zeer verslavend is.

Conclusie

Het ontwerp van het boek is speels en zal veel mensen aanspreken. De zachte en vlekgevoelige kaft is een minpuntje. Zeker bij boeken die gebruikt worden in de keuken is het verstandiger om een harde kaft in het ontwerp mee te nemen, wat tegen een stootje kan en minder snel vies wordt.
De ontwerpen zijn origineel, vrolijk en niet al te moeilijk om na te maken. Het is een boek om vrolijk van te worden, lekker dik, boordevol unieke en handige ideeën. Icing daarentegen is lastig, een kwestie van oefenen. Laat je er niet door afschrikken, met de tips uit het boek zal het ook nog wel oefenen zijn, maar het is goed te leren. Was je al fan van icing dan mag dit boek niet ontbreken in je verzameling.