Koekjes, cupcakes en taarten voor kinderfeestjes

2 kinderhandjes tegen het raam van de oven en 2 bijbehorende oogjes die naar binnen turen, een vragende blik naar mama of papa; “Zijn ze al bijna klaar”. De verwachting als de oven uitgaat en de koekjes tevoorschijn komen. Dan een zere vinger omdat je, ondanks de waarschuwing, het toch niet kon laten de koekjes al aan te raken. Eventjes voelen of ze wel echt zijn.
Na hééééél lang wachten mag je dan eindelijk proeven en geen enkel koekje zal zo lekker zijn als die allereerste, nog warm en zacht van de oven.

Wie herkent dat niet, op een zondagmiddag als het er buiten niet aantrekkelijk uitziet, lekker binnen in de keuken kliederen met suiker, margarine, bloem en een eitje. Het lijkt of het niet uitmaakt hoeveel je van de ingrediënten bij elkaar doet, het worden bijna altijd wel koekjes.
Na het bakken kun je ze natuurlijk allemaal zo opeten, voor de lekkerbek is dat geen probleem. Wil je ze niet meteen binnen 5 minuten zien verdwijnen, of is de druilerige zondagmiddag nog erg lang, dan kun je ze gaan versieren. Met een laagje jam en sprinkels, gekleurde botercrème, hagelslag of met spekjes en snoepjes. Misschien is dat wel het allerleukste van het hele koekjes bakken, ze omtoveren tot ware kunstwerkjes! Tot ze alsnog heel snel in de kinderbuik verdwijnen. Of in de grotemensenbuik, want niet alleen ik vind ze erg lekker, als mijn moeder in huis is kan ik fluiten naar mijn koekjes!

Het boek

Of je de koekjes meteen achter elkaar opeet of uiteindelijk wilt decoreren, het is altijd fijn om een leuk boek met ideeën en recepten in huis te hebben om er een echt succes van te maken. Daarvoor is er een nieuw boek op de markt gekomen, ‘koekjes, cupcakes en taarten voor kinderfeestjes’. Na het succes van haar eerste boek is de Koekjesfee opnieuw in de keuken gedoken voor een boek vol feestelijke lekkernijen. We nemen een kijkje in haar zoete wereld van de koekjes, cupakes en taart.

De inhoud

De Koekjesfee, van wie we niet meer weten dan dat ze Karen heet, heeft haar boek onderverdeeld in 3 hoofdstukken. Uiteraard met als eerste hoofdstuk de koekjes;
Het allerbelangrijkste om mee te beginnen is natuurlijk het recept, een goed koekje heeft een goed recept nodig. Met dit recept kan er vrijwel niets mis gaan, de ingrediënten zijn in elke supermarkt te koop en vaak heb je ze al in huis. Er staan ook nog een aantal tips bij om te variëren met de smaak. Naast het gewone koekjesrecept deelt Karen nog een specuaalrecept met de lezer.
Voor de (koekjes)sjablonen die gebruikt zijn in het boek wordt verwezen naar de website Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er geen sjablonen in het boek zelf staan, even snel overtrekken op papier is nog altijd makkelijker dan opzoeken en uitprinten.
Suikerglazuur wordt door de Koekjesfee het meest gebruikt om de koekjes te decoreren, ook hierovoor staat er een recept in het boek. Pas op met vers eiwit! Hierin kan salmonella voorkomen en dit is gevaarlijk voor kleine kinderen en oudere mensen. Wil je op safe spelen gebruik dan gepasteuriseerd eiwit of eiwitpoeder. Jammer dat dit niet duidelijker wordt aangegeven dan alleen in een klein stukje tekst.
Na het recept volgt een duidelijke handleiding voor het gebruik van glazuur en een flink aantal voorbeelden.

Ook de cupcakes komen langs, het blauwe deel van het boek. Het basisrecept en een tweetal variaties zijn om mee te starten. Daarna volgt een uitleg over het vullen van cupcakes. Jumm, wat ziet dat er heerlijk uit! De vullingen/toppings zijn ook om je vingers bij af te likken. Het hoofdstuk over cupcakes eindigt net als bij de koekjes met de voorbeelden en ideeën. De voorbeelden zijn erg divers en fantasierijk, al valt het aantal foto’s wat tegen, de gemaakte foto’s zijn schitterend! Of zou dat door de fotomodellen komen? Het boek wordt gedomineerd door 5 kindersnoetjes, glunderend, smullend en snoepend. Prachtig om te zien en de heimelijke blikken richting al dat lekkers zullen erg bekend voorkomen bij ouders. Alle lof voor de kinderen en de fotograaf Frank Croes.

Het hoofdstuk over taarten is niet wat ik er van verwacht had na de vorige hoofdstukken. Heel apart en erg jammer, er staat geen recept in voor een taart. Waar de Koekjesfee wel aan heeft gedacht is een schema met de hoeveelheden beslag per bakvorm. Alleen wat heb je aan een schema als je geen recept hebt? Er staat niet bij of het schema uitgaat van zwaar cakebeslag of luchtig biscuitbeslag. Ik gok cake omdat ze dit zelf ook altijd gebruikt. In dat geval kan je bij het schema uitgaan van het cakerecept dat je eerder in het boek bent tegengekomen.
Het vullen en bekleden van de taart komt in de volgende pagina’s aan bod, net als het stapelen van taarten en de voorbeelden. Hiermee sluit het boek ook af.

Conclusie

‘Koekjes, cupcakes en taarten voor kinderfeestjes’ is echt een boek voor de absolute beginner. Het is erg leuk om samen met je kinderen dit boek door te bladeren en daarna aan de slag te gaan. Een gevorderde decorateur heeft vrij weinig aan de inhoud, wat er in staat is meestal al bekend en de voorbeelden zijn erg gemakkelijk en geen uitdaging, ook zie ik regelmatig een rafelige afwerking.
Mochten je kinderen dit boek in handen krijgen, ga er maar van uit dat buiten spelen er niet meer in zit. De Koekjesfee weet precies wat kinderen aanspreekt en heeft dat verenigd in dit boek. Mijn advies is om alvast bloem, eieren, margarine en suiker in te slaan, hier kom je niet onderuit!