Kopykake

Stel, je hebt een ontwerp voor een koekje, of een taart en je wilt dat met icing gaan spuiten. Of je hebt een afbeelding welke je wilt gaan schilderen. Hoe krijg je dat ontwerp nu net zo netjes op je baksel als dat je het uitgetekend hebt? Daarvoor is de Kopykake ontworpen, een projector speciaal voor het gebruik met voedsel. Floor heeft voor ons de Kopykake onder de loep genomen en deelt hier haar bevindingen.

Het product

Een Kopykake is een projector speciaal gemaakt voor het gebruik met voedsel. Wat hem zo speciaal geschikt maakt voor het versieren van bijvoorbeeld koekjes is, dat er een koeler in zit die er voor zorgt dat je product niet warm kan worden. Een Kopykake aanschaffen is een aardige investering. Voor de Kopykake 300KX betaal je zo rond de € 250,-. Er bestaan ook nog 2 duurdere varianten. Dit zijn de Kopykake K1000, van zo rond de € 450,- en de Kopyrite van zo rond de € 310,-. Voor zo ver bekend is, is er op dit moment nog geen andere fabrikant die projectors aanbiedt speciaal voor gebruik met voedsel.

De Kopykake krijg je netjes verpakt aangeleverd. De projector zelf is stevig behuisd en is van metaal. Het werkblad is 35 cm breed en 50 cm diep. De hoogte van de standaard is 105 cm. Het geheel, na het in elkaar zetten, is zeer stevig. Je hoeft niet bang te zijn dat hij zomaar om zou kunnen vallen. In de verpakking zit een kleine gebruiksaanwijzing. Er word op een in 3’n gevouwen a4tje uitgelegd in het Engels hoe je de projector in elkaar zet en gebruikt. Al hoewel je de projector makkelijk in elkaar zet, had er qua gebruik wel wat meer informatie gegeven mogen worden.

Gebruik

Wanneer je de Kopykake aangeschaft hebt zal je zien dat het eventjes oefenen met stellen zal zijn. Je kunt het plaatje groter/kleiner maken door de hoogte te veranderen. Hierbij zul je zien dat de scherpte dan weer veranderd en je deze ook weer bij zal moeten stellen. Mijn tip hiervoor is, zorg dat je koekje al klaar ligt op de plek en zo nodig in het ontwerp al voorzien is van een basislaagje. Wanneer je de kopykake ingesteld hebt en dan pas het koekje neer legt, zal je zien dat het toch weer wat minder scherp wordt. Verder is het handig om een plaatje goed vast te plakken op de projector, in plaats van gebruik te maken van de 2 beugeltjes. Door de koeler kan het plaatje dan wat gaan trillen, waardoor het beeld onscherper word.

Plus- en minpunten

De pluspunten van de Kopykake zijn eigenlijk wel het gemak en de snelheid waarmee je aan de slag kunt. Het is enkel een plaatje plaatsen in het apparaat, aanzetten, stellen hoe groot je het plaatje wilt hebben en je kunt beginnen. De minpunten heb ik eventjes over na moeten denken. Ik denk dat wanneer je niet zo veel ruimte hebt, het wel een sta-in-de-weg kan. En met de 300KX kan je niet zo makkelijk horizontaal projecteren. Wat met 1 van de duurdere varianten bijvoorbeeld wel zou kunnen. Horizontaal projecteren lijkt niet zo logisch, maar denk aan het kunnen projecteren op de zijkant van een taart.

Conclusie

Ik denk zelf dat wanneer je het decoreren van koekjes erg leuk vind, dit een prima investering is. Wanneer je van lijnwerk of teksten houdt zeker. Je eigen ontwerpen maken is met een Kopykake zo gedaan. Hou je het voornamelijk bij vormpjes waarvan het lijnwerk voor zich spreekt (zoals bij een vlinder), dan zul je de projector niet vaak gebruiken en is het waarschijnlijk zijn geld niet waard. Er bestaan ook apps voor op de ipad of je iphone waarmee je een plaatje over kan nemen zoals ‘Camera Lucida’. Maar dit vergt oefening en is zeker niet zo scherp als bij het gebruik van een Kopykake.